Wernisaż „OSTATNIA WIECZERZA” Piotra Barszczowskiego…

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Wydarzenie rozpoczęto koncertem „Improwizacje na motywach pieśni pasyjnych”, inspirowane Ostatnią Wieczerzą XXI w wykonaniu Anny Podkościelnej – Cyz. Oficjalnie wydarzenie rozpoczął Rafał Balawejder dyrektor Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.

Historię powstawania obrazu, osobistą refleksję na temat jego przesłania przedstawił artysta Piotr Barszczowski. Była to niezwykle ciekawa opowieść o tym jak biblijna scena została osadzona w teraźniejszości, jakie niesie wartości dzisiaj w czasach szczególnie trudnych i w końcu czym jest dla samego artysty to dramatyczne wydarzenie jakim była ostatnia wieczerza.
Piotr Barszczowski podziękował wszystkim osobom, które wspierały go w przebytej już drodze, miały wpływ na jego wybory, kształtowały jego osobowość, podziękował statystom i tym, którzy udzielili mu pomocy w całym procesie twórczym, nad tym wyjątkowym dziełem, być może „dziełem życia”. Zwracając się do zebranych powiedział m.in. „Dziękuję, że jesteście dzisiaj, że jesteście teraz w tym momencie i byliście ze mną przez całe moje życie (…) W tym dziele oddałem wszystko co mi dano. Jest to nasze wspólne dzieło i nasz wspólny sukces. To sukces Tarnowa, Małopolski i Polski”.

„Jest to niewątpliwie dzieło wybitne, na miarę XXI wieku (…)Nie mam żadnych wątpliwości, że Piotr Barszczowski dołączył do takich postaci jak Tadeusz Kantor pamiętających o własnych korzeniach, ale również do wielu innych wybitnych artystów w kraju i za granicą. Dziękuję Panie Piotrze bardzo” – powiedział m.in. podczas wernisażu Roman Ciepiela prezydent Tarnowa.

Artysta-plastyk, projektant, teolog i pedagog Piotr Franciszek Barszczowski proponuje nowy układ kompozycji, niespodziewaną perspektywę, jak również osadza biblijną historię w XXI wieku.
„Neowitraż” – autorska technika łączy stare tradycje warsztatu malarskiego i witrażowego z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi foto-kolażu i druku. Dzieło składa się z ponad 2 tys. zdjęć chleba i wina w technice makro i mikrofotografii.

„OSTATNIA WIECZERZA XXI” została odsłonięta w Wielki Czwartek 1 kwietnia 2021 r. w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu, a w październiku tego samego roku zaprezentowano ją międzynarodowej publiczności podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji, skąd wróciła ze Złotym Medalem oraz Nagrodą Publiczności.

Kompozycja składa się z 26 postaci: 14 mężczyzn i 12 kobiet. Fundamentem kompozycji jest skomplikowana geometria „Złotego Podziału” oraz „Ciągu Fibonacciego”, dynamiczne klucze kompozycyjne, dwa punkty zbiegu bez horyzontu oraz anamorfoza. Atmosferę neowitrażu buduje światło bez widocznego źródła, „portrety psychologiczne” uczestników wieczerzy paschalnej, a także technika zwana tenebryzmem (pogłębienie chiaroscuro – światłocienia – wydobywanie figur z mroku – łac. tenebre) – znana z dzieł Caravaggia i Rembrandta. „Ostatnia Wieczerza XXI” pełna jest widocznych oraz ukrytych znaków, symboli, atrybutów, mikroskopijnych szczegółów do odczytania, a w posadzce podłogi ukryta jest droga prowadząca przez gigantyczny labirynt. Droga ta opowiada pewną historię, którą odkryją jedynie najwytrwalsi widzowie. Nawet draperia obrusów stołu oraz układ przedmiotów nie są dziełem przypadku w tym dziele.





Lidia Jaźwińska

Learn More →

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *